Różnice między ArCADia i ArCADia PLUS
Oba programy wyglądają tak samo i praca w nich jest identyczna. Różną się bardzo wyszukanymi opcjami, które nie wszystkim są potrzebne. Nie zapominajmy bowiem, że oba programy są programami 3D, więc projekt jest osadzony w płaszczyznach XYZ. Co prawda przy rysowaniu płaskim podajemy tylko dwie współrzędne X i Y, ale Z jest wówczas uzupełniana przez program jako 0. Czasem zdarza się, że zamiast kropki w wartości podamy przecinek i wówczas projekt robi się trójwymiarowy. Oczywiście lepiej byłoby, żebyśmy rysowali w 3D świadomie, gdyż jeśli przez przypadek umieścimy jakiś element na innej płaszczyźnie niż pozostałe, będziemy mieć problem z jego edycją, wykrywaniem przecięć itp. Ale nie o tym miało być, bo w i w ArCADii, i w ArCADii PLUS możemy narysować linie w 3D, tak jak inne elementy proste. Różnicą w tych dwóch programach jest to, co dalej z tymi elementami możemy zrobić.
Powyżej opcje rysowania 3D w programie ArCADia i ArCADia PLUS.
Powyżej opcje rysowania w programie ArCADia PLUS.
Proste elementy 3D są dostępne do rysowania w obu programach, ale rysowanie brył ACIS występuje wyłącznie w ArCADia PLUS.
Wizualnie na rzucie i widoku 3D czasem nie różną się, a czasem widać różnicę na pierwszy rzut oka, choć np. w renderingu obiekty już są identyczne.
Z lewej strony siatka prostopadłościenna, a po prawej bryła prostopadłościenna.
Po lewej siatka tworzących kulę, a po prawej kula
Kule po uruchomieniu opcji Rendering dostępnej w obu wersjach programu.
Prawdziwą różnica między elementami jest to, ze w ArCADii są wprowadzane modele siatkowe. Można by je przyrównać do kostki, którą możemy wyciąć z kartki po narysowaniu 6 kwadratów ułożonych w krzyż i sklejonych. W środku jest ona pusta. Ma tylko powierzchnie tworzące skorupę. Bryły w ArCADii PLUS są pełne, jakbyśmy je ulepili np. z gliny. Pozwala to na różne modyfikacje elementów, wycinanie otworów, dodawanie i odejmowanie brył itp. operacje.
Opcje modyfikacji elementów 3D dostępnych w ArCADii PLUS.
Prócz modyfikacji brył z okręgu, prostokąta lub innej zamkniętej polilinii możemy poprzez wyciagnięcie stworzyć bryłę podlegającą dalszej edycji.